Aktualności


2022-02-26: Informacje dla Klientów w związku z atakiem Rosji na Ukrainę

W związku z działaniami wojennymi na Ukrainie prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami.

Dbaj o bezpieczeństwo swoich pieniędzy

Zapewniamy, że Państwa pieniądze, które są zdeponowane na kontach w naszym Banku są bezpieczne. Sytuacja jest na bieżąco monitorowana przez sztaby koordynujące cyberbezpieczeństwo oraz ciągłość pracy naszego Banku.
Dodatkowo przypominamy, że wszystkie depozyty w Polsce do kwoty 100 tys. euro są objęte stuprocentową gwarancją Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Ponadto Bank jest uczestnikiem systemu ochrony zrzeszenia IPS i posiada jej gwarancję.

Uważaj na oszustów

Miejmy świadomość, że obecna sytuacja geopolityczna to czas zwiększonej aktywności cyberoszustów. Pamiętaj, żeby zachować czujność i stosować się do zasad bezpieczeństwa, zarówno podczas korzystania z bankowości elektronicznej, jak i wykonywania zakupów w Internecie.

  • Nie podawaj nikomu swoich danych do bankowości internetowej, nawet jeśli osoba, z którą rozmawiasz przedstawia się jako pracownik banku.
  • Nie klikaj w linki w SMS-ach i mailach informujących o rzekomych niedopłatach za rachunki, przesyłki kurierskie czy podatki.
  • Czytaj na bieżąco nasze komunikaty bezpieczeństwa.
  • Z rozwagą i należytą ostrożnością podchodź do informacji rozprzestrzenianych przez media społecznościowe. Zanim w coś uwierzysz, sprawdź, czy źródło informacji jest wiarygodne.
  • Zapoznaj się z zasadami: Jak dbać o bezpieczeństwo swoich pieniędzy.

Wypłaty gotówki

Apelujemy o racjonalne zachowanie. Pracownicy Banku, a szczególnie służby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo, na bieżąco monitorują sytuację. Twoje pieniądze są w naszym Banku bezpieczne i cały czas możesz płacić bezgotówkowo, np. za pomocą karty lub BLIKA. Zaopatrzenie naszych placówek i bankomatów w gotówkę na bieżąco koordynujemy z Narodowym Bankiem Polskim.

Zapraszamy do zapoznania się z Komunikatem Specjalnym Narodowego Banku Polskiego w sprawie dostępności gotówki.

2022-02-25: JAK DBAĆ O BEZPIECZEŃSTWO SWOICH PIENIĘDZY?

Korzystając z bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej zawsze przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeństwa.

  • NIGDY nie podawaj nikomu przez Internet lub telefon swoich danych osobowych, identyfikatorów ani haseł.
  • Nie instaluj oprogramowania i nie ściągaj aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł.
  • Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców, nie klikaj w załączniki do wiadomości czy smsów, które wydają Ci się podejrzane (np. pochodzą od firmy kurierskiej, chociaż niczego nie zamawiałeś w sklepach internetowych albo od dostawcy energii, z którym nie masz podpisanej umowy).
  • Nie klikaj w linki prowadzące do stron rzekomo aktualizujących Twoje certyfikaty bezpieczeństwa lub system transakcyjny – bank NIGDY o to nie prosi w mailach.
  • Uważaj na wiadomości, w których ktoś prosi Cię o dopłatę do jakiejś transakcji – upewnij się, najlepiej dzwoniąc do danej osoby lub firmy, czy prośba jest prawdziwa.
  • Nie wysyłaj kodów BLIK nawet osobom znajomym, które proszą Cię o to przez Facebooka, messangera lub inny serwis społecznościowy, najlepiej zadzwoń i zapytaj, czy rzeczywiście ktoś miał do Ciebie taką prośbę.

 

  • Korzystaj zawsze z aktualnego systemu operacyjnego oraz z aktualnych aplikacji. Zabezpiecz swój komputer aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.
  • Korzystaj z poprawnych, czyli trudnych do rozszyfrowania haseł do komputera i do bankowości internetowej. Silne hasło powinno składać się z co najmniej 8 znaków, zawierać wielkie i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne. Nie zapisuj haseł ani ich nie przekazuj innym osobom.
  • Ustal bezpieczne limity przelewów internetowych i płatności kartą. Łatwo je zmienisz w bankowości elektronicznej.
  • Korzystaj z bankowości elektronicznej na własnym sprzęcie i w miejscu z zaufanym Internetem. Unikaj logowania w miejscach typu kino, kawiarnia, publiczne hot-spoty.
  • Zawsze po zakończeniu korzystania z bankowości internetowej klikaj w przycisk „Wyloguj”.
  • Logując się na stronę bankowości internetowej, sprawdź poprawność adresu i szyfrowanie połączenia (adres powinien zaczynać się od https://... a obok powinien być widoczny symbol zamkniętej kłódki). Sprawdź także dokładnie poprawność adresu URL pod kątem literówek i niestandardowych znaków, które bardzo często nie są widoczne na pierwszy rzut oka.
  • Zawsze zwracaj uwagę na komunikaty o błędach certyfikatów wyświetlane przez przeglądarkę internetową. Zrezygnuj z transakcji, jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości.
  • Nie instaluj na swoim komputerze programów z nieznanych źródeł.
  • Na komputerze korzystaj z klawiatury ekranowej wprowadzając hasło.
  • Śledź informacje oraz komunikaty publikowane na stronie Banku oraz przesyłane na Twoją skrzynką w systemie bankowości elektronicznej.

Jeśli ktoś dzwoni do Ciebie podając się za pracownika banku, jeśli otrzymujesz wiadomości, których nadawcy podszywają się pod bank lub po prostu coś Cię zaniepokoiło w związku z przelewami, zadzwoń na naszą Infolinię.

PAMIĘTAJ w przypadku czasowej niedostępności Twojej bankowości elektronicznej zachowaj spokój i nie ulegaj panice. Taki jest właśnie cel cyberprzestępców – wywołanie paniki, strachu i chaosu. Nie wspieraj ich w tym. Nie kieruj się również anonimowymi opiniami czy komentarzami np. z mediów społecznościowych czy forów internetowych. Upewnij się, że to wiarygodne informacje, a nie „fake newsy”.

2022-02-09: OPROCENTOWANIE

Aktualna stawka WIBOR 3 M stosowana przez Bank Spółdzielczy w Pawłowicach
w okresie 01.01.2022 r. – 31.03.2022 r. wynosi 2,35%.

Aktualna stopa redyskonta stosowana przez Bank Spółdzielczy w Pawłowicach wynosi 2,80%.

 

Stawka oprocentowania kredytów przeterminowanych:

- dla kredytów udzielonych do dnia 31.12.2015 r. – czterokrotność stopy kredytu lombardowego NBP tj. 13,0% w stosunku rocznym,

- dla kredytów udzielonych od dnia 01.01.2016 r.  – dwukrotność odsetek ustawowych za opóźnienie w stosunku rocznym, tj. 16,50% w stosunku rocznym.

 

2022-02-09: Oszustwa metodą na BLIK

Uważaj na fałszywe SMSy o przelewach BLIK!

Szanowni Państwo,

otrzymaliśmy  informację,  że  oszuści  wysyłają  SMS-y  z  linkiem  do  środków,  które  ktoś  rzekomo  przekazał Ci za pomocą BLIKA. Jeśli dostaniesz taką wiadomość, nie klikaj w podany link!

Ani my, ani operator płatności BLIK nie wysyłamy takich SMSów.

Jeśli  ktoś  prześle  przelew  na  telefon  BLIK,  środki  automatycznie  znajdą  się  na  Twoim  koncie,  a Ty nie musisz nigdzie potwierdzać, że chcesz je odebrać.

Przypominamy również o podstawowych zasadach bezpieczeństwa:

•  Uważaj na linki przesyłane w SMSach – najlepiej ich po prostu nie klikać.

•  Nie pobieraj aplikacji, których nie znasz – możesz nieświadomie zainfekować swoje urządzenie.

•  Loguj się do konta wyłącznie w aplikacji i na stronie banku.

•  Nie podawaj nikomu swoich danych logowania do banku lub skrzynki e-mail – to poufne dane.

Prosimy o zgłaszanie nam podejrzanych sytuacji.

2022-02-03: Pierwsza pionowa karta!

Dzięki Visa mamy pierwszą pionową kartę!

Okazja jest wyjątkowa: Zimowe Igrzyska Olimpijskie Beijing 2022 (tak, tak, to już od 4 lutego).

Tematyczna karta olimpijska Visa Debit dla klientów indywidualnych Banku BPS i Banków Spółdzielczych Zrzeszenia BPS to naprawdę niezła sztuka: jest pionowa, jest czarna i elegancka, jest limitowana, na awersie dumnie prezentuje się maskotka Beiging 2022: panda Bing Dwen Dwen, a wszystkie dane przeniesione zostały na rewers, takiego projektu nie znajdziecie w żadnym innym banku w Polsce!

2022-01-05: OPROCENTOWANIE

Aktualna stawka WIBOR 3 M stosowana przez Bank Spółdzielczy w Pawłowicach
w okresie 01.01.2022 r. – 31.03.2022 r. wynosi 2,35%.

Aktualna stopa redyskonta stosowana przez Bank Spółdzielczy w Pawłowicach wynosi 2,30%.

 

Stawka oprocentowania kredytów przeterminowanych:

- dla kredytów udzielonych do dnia 31.12.2015 r. – czterokrotność stopy kredytu lombardowego NBP tj. 11,0% w stosunku rocznym,

- dla kredytów udzielonych od dnia 01.01.2016 r.  – dwukrotność odsetek ustawowych za opóźnienie w stosunku rocznym, tj. 15,50% w stosunku rocznym.

 

2022-01-03: OPROCENTOWANIE

Aktualna stawka WIBOR 3 M stosowana przez Bank Spółdzielczy w Pawłowicach
w okresie 01.01.2022 r. – 31.03.2022 r. wynosi 2,35%.

Aktualna stopa redyskonta stosowana przez Bank Spółdzielczy w Pawłowicach wynosi 1,80%.

 

Stawka oprocentowania kredytów przeterminowanych:

- dla kredytów udzielonych do dnia 31.12.2015 r. – czterokrotność stopy kredytu lombardowego NBP tj. 9% w stosunku rocznym,

- dla kredytów udzielonych od dnia 01.01.2016 r.  – dwukrotność odsetek ustawowych za opóźnienie w stosunku rocznym, tj. 14,50% w stosunku rocznym.

 

2021-12-10: Godziny Pracy Banku w dniu 31.12.2021

Szanowni Klienci

Uprzejmie informujemy, że w dniu 31.12.2021 roku (piątek)

Centrala Banku Spółdzielczego w Pawłowicach oraz punkty Kasowe będą

czynne do godz. 12:00

za niedogodności przepraszamy

Wszystkie przelewy złożone przez system bankowości elektronicznej EBO w dniu 31.12.2021 roku po godzinie 12:00 będą realizowane w kolejnym dniu roboczym, tj. 03.01.2022 roku (poniedziałek).

2021-12-10: OPROCENTOWANIE

Aktualna stawka WIBOR 3 M stosowana przez Bank Spółdzielczy w Pawłowicach
w okresie 01.10.2021 r. – 31.12.2021 r. wynosi 0,24%.

Aktualna stopa redyskonta stosowana przez Bank Spółdzielczy w Pawłowicach wynosi 1,80%.

 

Stawka oprocentowania kredytów przeterminowanych:

- dla kredytów udzielonych do dnia 31.12.2015 r. – czterokrotność stopy kredytu lombardowego NBP tj. 9% w stosunku rocznym,

- dla kredytów udzielonych od dnia 01.01.2016 r.  – dwukrotność odsetek ustawowych za opóźnienie w stosunku rocznym, tj. 14,50% w stosunku rocznym.

 

2021-12-06: Uwaga – Fałszywe połączenia telefoniczne przestępców podszywających się pod banki!

Uwaga – Fałszywe połączenia telefoniczne przestępców podszywających się pod banki!

Komunikat – ostrzeżenie – Komendy Głównej Policji, FinCERT.pl – BCC ZBP i Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji z dnia 15 listopada 2021 r.
W ostatnich miesiącach częstym sposobem dokonywania przestępstw na szkodę klientów banków jest wykorzystanie telefonicznego połączenia głosowego z osobą, która jest przekonywana, że rozmawia z pracownikiem banku lub inną osobą godną zaufania (np. policjantem).

Jest to rodzaj phishingu, nazywany vishingiem. Nazwa jest połączeniem słów „voice phishing”, czyli phishing głosowy. Celem jest pozyskanie poufnych informacji lub nakłonienie ofiary do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do komputera ofiary).

Przestępcy bardzo dobrze potrafią posługiwać się technikami manipulacji. Ponadto w celu uwiarygodnienia kontaktu, potrafią na telefonie ofiary wyświetlić numer telefonu lub nazwę zaufanej instytucji (np. banku).
Oszuści przed wykonaniem połączenia przygotowują się do rozmowy, tak by była ona wiarygodna i uśpiła czujność klienta. Przede wszystkim dokonują wyboru, za kogo poda się osoba dzwoniąca. Znane są przypadki, w których przestępcy podszywali się pod:
•    doradców bankowych,
•    dział techniczny lub bezpieczeństwa,
•    pośrednika,
•    przedstawiciela jednostek państwowych,
•    znajomego itp.
Następnie przestępca wybiera numer telefonu z jakiego wykona połączenie, co skutkuje wyświetleniem na telefonie ofiary innego numeru telefonu lub nazwy kontaktu niż w rzeczywistości np. na telefonie Klienta wyświetli się numer infolinii jego banku. Pozwala na to technika określana jako spoofing numeru telefonu.

Czym jest spoofing?
Spoofing polega na podszywaniu się pod inne urządzenie lub innego użytkownika, może dotyczyć m.in. numeru telefonu, ale także adresu e-mail, IP, nadawcy SMS i innych. Przestępcy wykorzystują znane sobie technologie, które oprócz podmiany numeru telefonu pozwalają m.in. na:
•    wybór płci osoby dzwoniącej,
•    wybór pochodzenia,
•    wybór akcentu,
•    dodawanie efektów dźwiękowych
•    zastosowanie menu głosowego.
Tak przygotowany przestępca wykonuje połączenie do ofiary i zgodnie z wcześniej ułożonym scenariuszem rozpoczyna rozmowę. Najgroźniejszą bronią takiego przestępcy jest dobra umiejętność stosowania socjotechniki. Poniżej kilka przykładowych metod socjotechnicznych, jakie mogą wykorzystywać przestępcy.
1.    Osoba, która odbiera telefon, informowana jest o rzekomej transakcji na swoim rachunku bankowym, a dzwoniący prosi o potwierdzenie jej wykonania. Oczywiście żadnego obciążenia nie ma, ale zdezorientowana ofiara, myśląc, że ratuje swoje środki, odpowiada na pytania dzwoniącego. Ten tłumaczy, że ma to na celu zidentyfikowanie klienta, a w rzeczywistości zadawane są pytania daleko odbiegające od standardowej weryfikacji, a które mają na celu zdobycie wiedzy pozwalającej przestępcy np. na dostęp do konta ofiary.
2.    Ten zabieg socjotechniczny w początkowej rozmowie podobny jest do tzw. „metody na wnuczka”. Ofiara informowana jest, że jej środki są w niebezpieczeństwie i jedynym sposobem ich ochrony jest podanie danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej lub dane karty płatniczej. Jeżeli je poda, to dopiero teraz środki naprawdę są zagrożone.
3.    Osoba dzwoniąca przedstawia się jako doradca kredytowy, informuje, że zgodnie z rzekomo złożonym w nocy wnioskiem o pożyczkę pieniądze zostały przyznane, należy jednak dokończyć formalności. Ofiara oczywiście żadnego wniosku o kredyt nie składała. Dalej scenariusz jest już mocno zbliżony do poprzednich. Zdenerwowana osoba zaczyna odpowiadać na serię pytań, wierząc, że dzwoniący chce jej pomóc, a w rzeczywistości oszust wchodzi w posiadanie interesujących go danych i kończy rozmowę.  
4.    Zdarzyć się może, że przestępca nie musi nawet uciekać się do kłamstwa o potencjalnej operacji finansowej czy środkach w niebezpieczeństwie. Wystarczy, że na początku rozmowy przedstawi się np. jako pracownik instytucji państwowej i poprosi rozmówcę o identyfikację. Pomiędzy bardzo standardowymi pytaniami pojawiają się i te mniej oczywiste, na które ofiara często nie zwróci początkowo uwagi. Tym sposobem przestępca może wejść w posiadanie danych wrażliwych.
5.    Przestępcy śledzą rynek i dostosowują często swoje działania również do obecnych trendów. O możliwości wyłudzeń poprzez połączenia głosowe informował również zbp.pl oraz policja.pl, przy okazji składania przez przedsiębiorców wniosków o subwencje z programu Tarczy Finansowej PFR.

Więcej przeczytać można:
https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Uwaga!-przestepcy-atakuja-przedsiebiorcow-korzystajacych-z-Programu-Tarcza-Finansowa-PFR
https://policja.pl/pol/aktualnosci/189021,Uwaga-przestepcy-atakuja-przedsiebiorcow-korzystajacych-z-Programu-Tracza-Finans.html


Żeby wzmocnić wiarygodność przekazywanych informacji oszust podczas rozmowy będzie posługiwał się fachowym słownictwem np. bankowym. Może również wykorzystać dodatkowe kanały komunikacji, np. wysłać wiadomość e-mail. Nie oznacza to jeszcze, że jest tym, za kogo się podaje. Adres e-mail mógł znaleźć w Internecie, jeżeli ktoś wpisał go np. na portalu społecznościowym lub ofiara często adres e-mail podaje sama, a później po prostu o tym nie pamięta.

Scenariuszy jest znacznie więcej, wszystkie one mają cechę wspólną: wpłynięcie na emocje rozmówcy, w celu wprowadzeniu ofiary w stan zmartwienia, zaniepokojenia lub zaciekawienia. Tak, żeby podczas rozmowy była rozkojarzona i mniej uważna. To pozwala oszustom, którzy są osobami sprawnie posługującymi się metodami manipulacji, na pozyskanie interesujących ich danych osobowych i/lub finansowych ofiary.

Co dzieje się dalej? Zależy od tego, jakie informacje pozyskał przestępca. Cel jest jeden – zyski finansowe, m.in. poprzez pobieranie pożyczki na ofiary (dzięki pozyskaniu danych osobowych), wyprowadzanie pieniędzy bezpośrednio z rachunku klienta czy wykonywanie operacji kartowych.

Jak się chronić?
Należy stosować się do kilku ważnych zasad:
•    nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej, danych karty płatniczej (numer karty, CVV, daty ważności, imienia i nazwiska posiadacza karty) – te informacje są poufne, powinny być tylko w posiadaniu użytkownika i nikt nie ma prawa wymagać ich podania, prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta,
•    nigdy nie ujawniaj kodów do bankowości internetowej oraz kodów 3D Secure wykorzystywanych do autoryzacji transakcji kartowych w Internecie, przychodzących na telefon,
•    zawsze czytaj treść SMS-ów jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej w trakcie połączenia z rzekomym przedstawicielem banku lub innej instytucji. Z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą przygotowali przestępcy,
•    jeżeli rozmowa wzbudza jakiekolwiek wątpliwości lub niepokój, należy rozłączyć się, odczekać minimum 30 sekund, a następnie samodzielnie połączyć z instytucją, której rzekomy przedstawiciel dzwonił, koniecznie wybierając oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, a nie oddzwaniając na wcześniejsze połączenie
•    zachować zdrowy rozsądek i zimną krew, nawet jeżeli zostało się poinformowanym o potencjalnym zagrożeniu np. utrata środków. Należy spokojnie przemyśleć, czy środki naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie, czy może rozmowa prowadzona jest z oszustem, który dopiero sytuację chce wykorzystać. Dobrym krokiem będzie przerwanie połączenia i ponowne jego zainicjowanie zgodnie z zasadą powyżej.
•    należy zawsze mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z prawdziwym przedstawicielem banku.

Każdy klient banku powinien pamiętać, że każdorazowo ma prawo zgłosić nietypową sytuację do banku, a w sytuacji podejrzenia, że doszło lub mogło dojść do popełnienia przestępstwa, również zawiadomić policję.